lördag 23 juli 2011

Kallholmens Maltbryggeri - Kallholmen Importerad Lager

Sjukt glad blev jag när jag stegade in på Gröna kiosken i Skellefteå och frågade en av de anställda om de inte hade någon öl från nåt lokalt bryggeri. Den anställde sa till mig: "-Det där var lite scary att du skulle komma just nu och fråga efter nåt sånt för som det är så har vi precis idag för första gången fått in en omgång av det lokala nystartade bryggeriet Kallholmens öl. Det är bryggt i Tjeckien men enligt samma rutiner som det ska bryggas här i Kallholmen." Jag får knäcka kartongen och som stolt utböling ta de första av Kallholmenölen. Snygg etikett med skeppare som ser ut som Kapten Haddock.

Kallholmen smakar just som en fin tjeckisk ljus lager med en brödig ton och lite sötma. Klart godkänd. Jag for tillbaka till Systemet för att inhandla fler men den var totalt slutsåld och några nya hann tyvärr inte inkomma innan vi for tillbaks från Skellefteå. I augusti väntas de första som inte bara är tappade utan även bryggda i Kallholmens maltbryggeri finnas att tillgå på Systemet. Nu har jag turen att svärföräldrarna beräknas komma på besök då och har lovat att medtaga exemplar av den lokalt bryggda ölen samt den importerade för smakjämförelse. Ölen rekommenderas hursomhelst att provas vid besök norrut i landet.

Ölen kommer enligt ordinarie plan bara att säljas i Västerbotten med undantag av någon krog i Stockholm som kommer att sälja den i samband med att Skellefteå AIK är på hockeybesök men där kommer ölen att heta 0910 istället. Besökte faktiskt Kallholmens maltbryggeri med svärfar men det var abonnerat för dagen så någon rundtur fick vi tyvärr inte.

Mattes betyg: 6,5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar