söndag 19 december 2010

Ölvisholt Brugghús - Jólabjór

Jag är uppenbarligen en sucker för öl med (vad jag anser vara) ett coolt namn och en schysst etikett. Jólabjór  erbjuder ett isländskt myologiskt väsen, Gryla, som vid juletid tar sig ur sin grotta och jagar elaka barn. Nästan som motsvarigheten till påskkärring hos oss. Schysst tänkte jag när jag stod vid ölhyllan. Sen kom jag på att jag har ju fasiken inte provat nån isländsk öl så då var det bara att slå till.

Det är en mörk lager (som 99% av alla julöl) som har en rökig doft och mycket malt. Detta karaktäriserar även smaken. Malt, rök med svaga fruktiga inslag. Rökigheten var lite förvånande, men behaglig ändå faktiskt. Man får lite känslan av att man är i närheten av Eyjafjallajökull när man dricker. Den är värd att prova. Det är långt ifrån någon favorit men godkänt får den ändå.

Mattes betyg: 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar