lördag 29 januari 2011

Julölen 2010 i efterhand

För första gången slår vi flera flugor i en smäll. Här nedan har vi en kort sammanfattning av de julölen 2010 som vi provat men inte dokumenterat här tidigare.

Gambrinus - Julöl: Det som slår mig när jag dricker denna är sötman och hur väl den balanserar ölen i förhållande till julbordets sälta. För mig personligen blev det inte så många julöl som hann testas 2010. Gambrinus var en av favoriterna dock, mycket kanske för det seriösa inslaget av en riktig glasflaska med framtagen etikett istället för de tidigare petflaskeversionerna jag erhållit. MEN det är ju ändå innehållet som är det viktiga och inte utseendet vilket även Gambrinus julöl lyckas väl med.

Mattes betyg: 7
Patas betyg: 7,5


Nils Oscar - Julöl

Nej, tyvärr. Första Nils Oscar som gör mig besviken. Kanske för att den provades direkt efter Gambrinus julöl eller kanske för att jag förväntade mig mer för 50 spänn när Nils Oscars Kalasjulöl för mindre än halva priset smakade så pass gott. Den har inte lagt sig på minnet mer än att jag blev besviken vid julbordet, men Nils Oscar gör samtidigt aldrig äcklig öl.

Mattes betyg: 4,5
Patas betyg: 4,5

Patas kommentar: Inte den bästa, långt ifrån, men känslan är ändå att nästa år sitter jag där med en 2011.


Valsviken - Vinterporter

Stans dyraste soja??? 25 cl inhemsk öl i lyxförpackning för 40 spänn var tillräckligt för att väcka mitt intresse vilket svalnade snabbt när ölen provsmakades. Den skulle säkert passa fint i någon mustig gryta men denna porter var inte tillräckligt god eller prisvärd att dricka på egen hand. Kaffe, mörk choklad, lakrits fanns där men det som tog över allt var en väldigt kraftig sojasmak. Det blir inga återköp av denna för min del.

Mattes betyg: 3,5
Patas betyg: 3

Patas kommentar: Soja är gott och som grannen till kommisarie Beck säger "återställare är för amatörer, jag tar en sexa soja", men i ölen kan det bli för mycket sojasmak.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar