tisdag 21 juni 2011

Evil Twin Brewing - Soft Dookie

Efter Son of Nekron av danske Bryggeriet Djævlebryg som var en riktig hit så tänkte jag att denna danska konkurrent med ett coolt namn också, Evil Twin Brewing, även borde vara lika god. Idiotresonemang som man vet inte stämmer men som man alltid hoppas ska stämma.

Soft Dookie är kolsvart. Den är fanemej svartare än tjära vilket jag tycker att man känner en svag doft av tillsammans med en miljard olika dofter. Det smakar ungefär en miljard olika saker också då första droppen touchar tungan. Kaffe, mörk choklad, lakrits, vaniljsötma men framförallt soja. Sojan tar tillsammans med mustigheten i Soft Dookie över. Från att ha varit rekommendabel vid de första klunkarna så sjunker mitt omdöme stadigt för varje klunk tyvärr. Att den dessutom kostar nästan 70 spänn gör att jag inte kan rekommendera denna öl. Gillar du soja och trögflytande mörkt öl så är denna garanterat nåt att prova ändå.

Jag ger dock inte riktigt upp hoppet om Evil Twin Brewing. Soft Dookie är bryggd av Amager Bryghus men Evil Twin har även två Imperial Taiji IPA, Yin och Yang, som är bryggda av Brewdog. Något mer behöver inte tilläggas, dessa kommer att provas om de släpps på Systemet.

Mattes betyg: 4,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar