lördag 13 november 2010

Bryggeriet Djævlebryg - Son of Nekron

20 års jubileum för Panteras klassiker Cowboys From Hell. Vad passar bättre än att köra ett helvetes-tema även på ölen därtill? Hittade Son of Nekron från Djævlebryg. Ett mikrobryggeri som har gjort mig nyfiken bara pga namnet och deras slogan: Satans gode øl. Priset på ölen har dock fått mig att tveka vilket medfört att de i regel hunnit försvinna från hyllan på Systemet innan jag bestämt mig för att jag ändå vill prova en. Den här gången tänkte jag: Va fan! Ta den jäveln nu. 50 spänn är ju billigare än en blaskig pissöl på krogen.

Jag kan bara konstatera att mitt val var helt jävla rätt! Vilken satans god öl! Totalt kolsvart med klar rökig och bränd doft med nyanser av kaffe, soja och choklad. Dessa dofterna är även påtagliga i den kraftfulla smaken. Mjuk och balanserad eftersmak. Det här är en blivande favorit på kalla, mörka höstkvällar. Betyget sänks något av prislappen. Ölen är tyvärr bara tillfällig på Systemet så skynda på!

Mattes betyg: 8,5





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar