fredag 5 november 2010

Jämtlands Bryggeri - Bärnsten

Från första besöket på Stockholm Beer Festival 2003 minns jag Jämtlands Bryggeri för deras versioner av Heaven och Hell. Vet att jag tyckte att Hell var godare men om det bara var för att vara tuff eller om det verkligen var en smakfråga kan jag inte minnas tyvärr... Nu såg jag Hell på hyllan men föll ändå för Bärnsten som jag inte provat. Proklamerar man saker på etiketten som att sorten på de senaste nio åren på Stockholm Beer Festival vunnit två guld, sju silver och ett brons samt att 2001 fick Bärnsten Guld för bästa svenska öl oavsett kategori så saknas det ju anledning att misstro att det ska smaka illa.

Illa smakar det inte, men jag är mindre övertygad om att det år 2001 fanns många eller kvalitativa utmanare. För så pass imponerande att den skulle vara bästa svenska öl oavsett kategori låter rätt otroligt. Bärnsten är en ljus lager som är godkänd men inte mycket mer skulle det visa sig. Brödig smak med lite svaga citrusinslag och ganska kraftfull doft.

Mattes betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar