lördag 13 november 2010

De Dolle Brouwers - Arabier

Det var ett tag sen jag tog mig en belgare. Så vid veckoslutets glädjeshopping inhandlades två stycken varav denna, Arabier, provades först. Belgarna verkar ha en förkärlek till starka öl. Starka öl som ändå inte har den förväntat starka alkoholsmaken. Utan de smakar fortfarande gott. Den här var en av de klenare belgarna på ynka 8%.

Kan väl börja med en liten parentes att jag aldrig varit med om en öl som skummat så jävligt som denna. Det blev BARA skum i hela glaset vid tappning och tog närmare 10 minuter innan jag kunde fota ölen för att visa på dess färg. En hel del jästfällning.

Arabier är en belgare på så vis att det märks i smak och även doft, det är kraftfullt och komplext. Arabier misslyckas dock kraftigt med att dölja den starka alkoholhalten i smaken. Det kombinerat med en antydan av grapefrukt som jag tycker smakar för jävla vidrigt illa gör att ölen inte hamnar på någon topplista hos mig.

Mattes betyg: 2,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar