lördag 7 maj 2011

To Øl - First Frontier

Belgisk öl eller dansk öl? To Øl är danskt men bryggs, liksom några sorter av danska kollegan Mikkeller, av De Proef Brouwerij i Belgien. Därför är den märkt som belgisk öl på Systembolaget.

First Frontier då? En cool etikett med en skön slogan: "We all got a pieces of crazy in us, some bigger pieces than others." Detta fick mig att tänka på de "nyfunna" bryggeriernas gemensamma nämnare: Den punkiga, uppkäftiga och rebelliska attityden som exempelvis Brewdog, Flying Dog och Ska Brewing står för. Därmed steg mina förväntingar rejält på First Frontier IPA.

Den är smakrik med fruktigt syrlig smak, svagt brödig ton, en hel del beska och klar humlearom. En hel del jästfällning även i denna. Den underhöll mig på altanen i solen när jag väntade in grillkolens temperatur och det gjorde den bra. Tror dock att mina förväntningar var för höga. I klass med Brewdog, Flying Dog och Ska Brewing är den inte, men godkänd.

Mattes betyg: 5,5
Patas betyg: 6

Patas kommentar: Jag tror att det lilla snäppet upp i betygsskalan beror på att mina förväntningar inte var lika höga. Sedan är ju etiketten faktiskt nästan värd ett påslag på betyget, nästan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar