fredag 11 mars 2011

De Achelse Kluis - Trappist Achel Bruin

För en tid sedan landade två nya trappistöl från De Achelse Kluis på bolaget i Karlstad en ljus och en mörk. Jag kommer nedan skriva om den mörka. Den andra får jag ta en annan kväll då det är ganska bra hets i dem, precis som det ska vara i en trappist.

Jag tycker den smakar typiskt, men jag är absolut ingen expert på trappistöl. När jag häller upp den skummar den av bara satan, jag skulle nog ha vinklat glaset lite. Färgen är brun, den heter ju så. Smakmässigt så är den fruktig, söt, grumlig och fyllig, den smakar kort och gott bra.

Patas betyg: 6
Mattes betyg: 5

Mattes tillägg: Vinklat glas hjälper inte. Den här ölen skummar satan. Har en liten bismak av russin eller vindruva. I övrigt har Pata nämnt allt. Inte en favorit bland Trappistölen men klart ok och det är inte en omöjlighet att den införskaffas på nytt framöver. Dock skall den blonda prövas först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar