fredag 4 mars 2011

Sierra Nevada - Torpedo Extra IPA

En riktigt bra ale från bryggeriet Sierra Nevada i Chico Californien. Jag och säkert flera med mig gillar den ljuvliga smaken av beska, frukten och knäcken. För att förklara hur god den är är ska jag berätta en liten historia:

En kollega frågade mig om jag kunde tipsa om en riktigt god öl. Jag tipsade en kollegan om denna. Några veckor senare kom han och sade "Torpedon var ju riktigt stark. Du kunde ju ha varnat om detta." Han hade den helgen då jag tipsade honom köpt flera till antalet och druckit upp samtliga, "Dom var ju så goda!" och blivit riktigt berusad på kuppen. Berusningen ledde till att kollegan blev utledd från en krog i stan av vakterna. När han sedan några veckor senare en vardagskväll tog ett par Torpedo upptäckte han att en värme spred sig i kroppen efter den första och fick då se att alkoholhalten på Torpedon ligger på 7,2%.

Vad jag just skrivit förklara ju ingenting vad den smakar, men det är en förbannat god ale så var försiktiga med denna brygd, den är mycket god och dricks för många kan kvällen få oväntade slut.

Patas betyg: 8
Mattes betyg: 7,5

Mattes kommentar: Sprang ihop med kollegan som nämns ovan idag på Gröna kiosken. Han fyllde korgen med Torpedos så vi lär inte se honom på måndag... I övrigt kunde jag inte sagt det bättre själv än sista stycket Pata skrev utifrån vad jag minns av ölen. Nej, jag menar inte att jag drack för många utan att det var för länge sen. Måste köpa nån snart och prova igen, då kanske betyget ändras...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar