torsdag 24 mars 2011

Eschweger Klosterbrauerei - Duff

För en Simpsons-älskare som mig så var det inget att tveka om. Ölen på Moe's Tavern från Duff Gardens i Springfield. Som Homer Simpson alltid dricker omåttliga mängder av och inte klarar sig utan. Ja, som fan av en av världens bästa komediserier så var jag tvungen att lägga en beställning. Jag var beredd på en vattnigt blekgul lager som skulle smaka mindre än en lättöl (dvs. en Budweiser) och ändå anse att det var värt det för att ha provat Duff.

Duff visade sig mycket riktigt vara en blekgul lager från Tyskland i detta fall (och ska man slaviskt följa Simpsons så borde den då ha hetat Düff - the fancy european beer). Jag måste dock erkänna att jag ändå blev något överraskad att det fanns så pass mycket lagersmak i ölen. Den smakade ungefär som Lapin Kulta men hade en något irriterande bismak av metall. Duff funkar lätt som kvantitetsöl under sommarsolen och vid grillen så lite senare under vårkanten kommer resterande del av beställningen att gå åt. Hade det varit burk istället så hade betyget höjts.

Mattes betyg: 5,5
Patas betyg: 5

Patas kommentar: Betyget utgår bara från kopplingen till Simpsons. Jag tycker den smakar som de flesta billiga öl från Tyskland som kan inhandlas från diverse olika lastbilsflak i Sverige.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar