onsdag 22 september 2010

Asahi - Super "Dry" Asahi

Det kändes som på tiden för ett exotiskt inslag. När jag såg Asahi på hyllan tänkte jag: "Är det några som kan benchmarking så är det japaner, de har ju lyckats väl med whiskey." Så jag slog till.

Asahi är en ljus lager med gyllengul färg. Det första som slog mig när jag hällde upp den var lukten. Först kunde jag inte riktigt sätta fingret på lukten, men efter några smakprov insåg jag att den luktar som den smakar. Det konstiga med Asahi är att den just inte smakar någonting när man dricker den. Jag fick direkt tanken av att sitta och knäppa vilken folköl som helst ifrån ICA-butiken. Det är först mellan klunkarna, när man svalt ölen, som smaken sätter in. Asahi har en brödig ton och en svag antydan av metallisk smak, men det är ändå väldigt blekt i förhållande till andra ölsorter. För mig var det en flopp och en klar besvikelse utifrån mina förväntningar på japaners kvalitetskrav. Skulle man köra ett blindtest med ett antal folköl tror jag överlag att många skulle ha svårt att avgöra vilken som är Asahi. Jag är ändå glad över att jag provat på denna öl men japanerna har en lång väg att vandra för att riktigt kunna anses behärska konsten att brygga öl.

Vill du ha en extremt lättdrucken öl så är dock det här kanske en öl för dig.

Mattes betyg: 2 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar