fredag 17 september 2010

Nils Oscar - Brown Ale

Visst är det mysigt att ta sig en liten runda nere på Gröna Kiosken en fredag. Det skapar helgkänsla på något bisarrt och lite oroväckande sätt. Så här i höstens intåg så kände jag ett sug efter att prova på något mer bastant än de ljusa lager som passerat strupen under sommarmånaderna.

Mitt val föll på Nils Oscar Brown Ale. Ett säkert kort i ny tappning. Priset var väl strax under Selma Lagerlöf.

En fluffig krona som snabbt försvinner ovanpå en brunröd färg fyllde glaset. Oerhört mild och lättdrucken, vilket kan ha sin grund i 4,6 vol %, med en viss eftersmak av bränt som tilltalar mig. Med tanke på mina förväntningar utifrån tidigare Nils Oscar är väl ölen godkänd men ändå ingen toppkandidat. Rätt tam antar jag jämfört med exempelvis bryggeriets India Pale Ale eller deras Harvest Ale. Men den funkar helt klart en mörk höstfredag som denna.


Mattes betyg: 6 av 10
Patas betyg: 6 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar