måndag 20 september 2010

Sigtuna - Black October

Det är måndag kväll. Jag tittar ut genom fönstret och får se mörkret. Det påminner mig att jag har en av fredagens inköp kvar i kylen. Sigtuna Black October. Den kändes ämnad att dricka denna svarta kväll.

Sigtuna Brygghus har med Black October levererat en svart lager på 5% som lever upp till namnet. Svart som synden. Den är inte i närheten av att ge samma fina krona som nästan bara en stout kan förse en mörk dryck med, men smaken är det inga som helst fel på. Påtagliga kaffe och chokladtoner får det att vattnas i munnen mellan klunkarna. Black October har även en härlig eftersmak som sitter i länge. Jag kommer på mig själv med att gång på gång trycka tungen mot gommen för att pressa ut ytterligare lite smak som lämnats kvar i munnen.

Detta är helt klart en öl att rekommenderas om du gillar mörkare öl med kraftfull, men mild och snäll, smak.

Mattes betyg: 7 av 10
Patas betyg: 7,5 av 10

Patas tillägg: Jag kan bara hålla med inlägget över. Jag känner dock att doften måste kommenteras. När jag luktade på denna mörka brygd kände jag lättnad över att bara inhandlat en flaska den kvällen den avsmakades. Doften var så där härligt fylld med malt, så man vet att maltmagen dagen efter kommer som ett brev på posten om för många flaskor avnjuts. Oftast är känslan i magen dagen efter värt det och så hade det varit med denna nattsvarta brygd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar