fredag 24 september 2010

Innis & Gunn - Oak Aged Beer Higland Cask

När jag för nåt år sen testade Innis & Gunn's whiskylagrade öl var det mest för att två goda ting kan ju inte bli fel att kombinera. Nu har de kommit med en ny variant i detta tema. Den här gången är det en gammal ektunna för en sällsynt 21-årig Speyside whisky som ölen lagrats i under 49 dagar för att erhålla karaktär.

Ölen har en härlig gyllenbrun färg med en tjock gräddig krona på. Lukten har en klar whiskydoft närvarande med en fruktig karaktär och ändå en viss maltlukt. Den har en mycket komplex smak. Jag tycker mig hitta nya smaker vid varje klunk. Det började nånstans vid kanderad frukt, blev maltigt och faktiskt en liten antydan till glögg vid ett tillfälle. Konsistensen är något som imponerar. Gräddig och len som en Guiness eller Boddington. Eftersmaken har en viss sälta som är typisk för Speyside men den är relativt nedtonad och behaglig så det fungerar.

Ska jag sammanfatta det hela så är det här en jäkligt god öl om du har tycke för whisky, där man fått det goda av whiskyn och tagit bort det lite stickiga. Det känns som finöl som man ska ta fram vid speciella tillfällen för att åtnjuta utan påverkan av några andra öl. Det känns ändå inte helt rätt att bedöma den som en öl i sig. Med tanke på att jag gillar whisky och misstänker att jag medvetet och omedvetet letade efter de lukterna och smakerna när jag provade denna öl, sänker jag därför betyget något.

Mattes betyg: 6,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar