lördag 18 september 2010

Löwenbräu - Oktoberfestbier

Det här startade som ett försök att bevisa för mig själv att min "ölgomme" har utvecklats sedan unga tonåren. Löwenbräu var nämligen den första ölsorten som jag fick "utköpt". Det var ett sexpack folkisar. Jag kände mig bra mycket större än vad jag var när jag fick sexpacket. Jag och min polare kände oss dock inte så stora så att vi visade oss bland folk med ölen. Nej, vi tog en veva in i skogen på Valborgsmässoafton för att hälla i oss varsitt sexpack. Det slutade med två öl för mig. Dessa tvingade jag i mig för jag tyckte, rent sagt, att det smakade för jävligt.

Idag var det alltså dags att ändra intrycket av Löwenbräu med en Oktoberfestbier. Jag kan väl börja med att konstatera att Löwenbräu smakar mycket godare i dag än när man var 14. Oktoberfestbier är en mycket ljus lager från München. Den smakar precis som en mycket ljus lager från just München fast mindre. Med andra ord en otroligt lättdrucken öl, trots sina 6,1% som Löwenbräu dolt väl i smaken. Jag kan förstå att den skulle passa utmärkt på en Oktoberfest i en enorm sejdel tillsammans med starka korvar, lederhosen, storbystade servitriser & tyrolerhattar för att den slinker ner oerhört lätt. Det är nog ändå det enda den passar till dock. För den lämnar inga intryck som fastnar och den är otroligt anonym och smakfattig. Speciellt som en tysk öl från det stolta München-området med stora anor inom ölbryggning.

Vill man dricka i stora mängder tillsammans med joddlande tyskar så skulle Löwenbräu få ett gott betyg men som öl i sig blir betyget klart svagare. Mer än öl för nybörjare som önskar lättdrucket, dock inte fjortonåringar...

Mattes betyg: 3 av 10
Patas betyg: 4 av 10

Patas tillägg: Denna öl doftar tyskt och smakar tyskt och den tog mig tillbaka till början av 90-talet och ett flertal resor till Giffhorn Tyskland därav det något högre betyget än det Mattias gett. Annars kan jag bara hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar