lördag 9 oktober 2010

Guiness

Få öl har ett sånt rykte som Guiness. Få öl förtjänar ett rykte som klassiker. Guiness är en klassiker. Var aldrig förtjust i Guiness förrän jag flyttade till Irland och förmodligen skulle ha blivit av med kulorna om jag inte drack Guiness. Så jag drog till en av Dundalks 250 pubar för dess 20 000 invånare. Som fortfarande okunnig svensk stod jag kvar efter beställning. "Did yie want some morrr lad? Go sit daun son." kommenderade bartendern. Ca 15 minuter senare anländer min Guiness på bordet med en fint skumsnirklad treklöver. Jag smakade och det var fanemej den godaste ölen jag provat än så länge då. För övrigt fick jag ett antal Guiness gratis på de irländska pubarna när bartendern hällde upp dom för fort. När skulle det hända i Sverige?

Som de påstod så får man en Guiness om dagen som patient på sjukhus där borta för att den är så bra för kroppen. Jag tror dom. Härligt len och mjuk med den bästa av skumkronor på. Smaken är lite svagt bränd men ändå väldigt mild och skonsam. Hade jag varit på en pub på Irland nu så hade det blivit absolut toppbetyg, men nu satt jag hemma med en sketen burköl som jag själv hällde upp på några få sekunder bara vilket sänker betyget något.

Mattes betyg: 8,5 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar