fredag 15 oktober 2010

Great Divide - Yeti Imperial Stout

Så här på fredagskvällen har jag blivit lite sugen på en god öl, men då jag varit hemma med sjukt barn nästan hela veckan, kände jag att jag inte riktigt gjort mig förtjänt av att njuta en öl. Så det var det bara att kliva ut i mörkret och flytta lite gjutjärn för att göra sig förtjänt av en STARK öl på fredagskvällen. För denna Yeti från Great Divide Brewing Co i Colorado är ganska stark 9,5%, jag har hittills bara goda minnen av bryggd från detta bryggeri.

När jag häller upp stouten ser den nästan ut som tjära och jag tycker det ser ut som att den knappt kommer ur flaskan, för att den är för tjock. Skumkronan försvinner ganska snart. Näsan förs ner i glaset och doft dras in i den samma på liknande sätt som jag lärde mig på en whiskyprovning för inte så länge sedan. Doften ska dras in som om du försökte damsuga insidan på glaset, detta ska göras tre gånger (det är skillnad mot att bara sniffa lite vid kanten). Den svarta drycken i glaset doftar tydligt av malt, inslag finns oxå av bl.a. soja och kaffe. Med andra ord luktar den gott.

Smaken tilltalar mig även den. Stor beska, fyllig, maltig, och med ovanstående doft inslag. Den smakar stark öl, men det ska ju en öl av detta slag göra. Kanske tycker jag inte att det gör något att den smakar starkt då jag känner mig nästan lika stark (efter träningen), precis som tsaren i ryssland måste ha gjort. Namnet Russian imperial stout kommer från början av att brygden tillverkades för export till den ryska tsaren.

Patas betyg: 7,5
Mattes betyg: 6,5

Mattes kommentar: En av de snyggaste ölen hittills. Ölens namn och etikett fick mig att plocka fram lite skön musik i form av Primus - The brown album likväl som Clutch låt The Yeti från Elephant Riders. Sen att ölen är svartare än Darth Vader och att skumkronan har samma färg som avloppsvatten försämrade inte förhoppningarna om ölen. Som en Russian Imperial Stout ska vara. Kan bara instämma med Pata om smak och doft. Skillnaden är att jag vid provningstillfället ansåg att den smakade FÖR starkt av alkoholen. Jag brukar gilla imperial stout varför jag blev förvånad att jag tyckte den var för stark. Misstänker dock att jag vid ett senare tillfälle kan komma att tycka att den är godare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar